20.3.2019

Sisäilmastoseminaari 2020 järjestettiin Messukeskuksessa Helsingissä 10.3.2020. Paikalla oli 1 300 osallistujaa.

Sisäilma-aiheisen näyttelyn sivulle

SISÄILMASTOSEMINAARI 2020 -julkaisun voi ladata pdf-muodossa tästä linkistä.
SISÄILMASTOSEMINAARI 2020 julkaisun voi lukea näköislehtenä issuu-palvelussa.

Sisäilmastoseminaarin tunnelmiin pääset tästä KUVAGALLERIASTA.

Huom.! Alla ovat julkaisuluvan saaneet esitykset.

AVAUS

Mikä on sisäilmaongelmarakennus?, Anne Korpi, Senaatti-kiinteistöt

Avaus-session videotallenne

TOIMIMINEN SISÄILMA-ASIOISSA

Helsingin kaupungin sisäilmaohjelma 2018-2028 ja toimintatavat sisäilma-asioiden hoitamisessa, Anna Saarinen, Helsingin kaupunki

Vantaan kaupungin sisäilmaprosessi – haasteita ja onnistumisia, Leena Stenlund, Vantaan kaupunki

Ohje rehtoreille sisäilmaongelmien ensivaiheeseen, Anniina Salmela, THL

Yhteistoiminnallisuus työpaikan sisäilma-asioiden ratkaisuissa, Miia Puukka, Työturvallisuuskeskus

MIKROBIEN TUTKIMINEN JA ALTISTUMISEN ARVIOINTI

Viljely- ja qPCR-menetelmien vertailu rakennusteknisiin havaintoihin materiaalinäytteissä, Pinja Tegelberg, Mikrobioni Oy

Altistuminen kosteusvaurioituneista taloista kerätyille hiukkasnäytteille aktivoi ilmatiesolukon toksisiin vasteisiin liittyviä geenejä, Maria-Elisa Nordberg, Itä-Suomen Yliopisto (UEF)

SISÄILMAN KEMIALLISET JA HIUKKASMAISET EPÄPUHTAUDET

Aktiivihiilisuodattimella varustetun ilmanpuhdistimen suorituskyvyn reaaliaikainen mittaaminen, Olavi Vaittinen, Insinööritoimisto Raksystems Oy

Teollisten mineraalikuitujen kansallisen mittausmenetelmän käytettävyyden arviointi, Oskari Talvitie, RTC Vahanen Turku Oy

Kuinka arvioida materiaaliemissioiden vaikutusta sisäilman kemialliseen laatuun?, Katri Leino, Työterveyslaitos

Rakenteisiin imeytyneiden öljyhiilivetyjen vaikutus sisäilman laatuun, Pauli Sekki, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

SISÄILMAN LAADUN VARMISTAMINEN

Ohje rakennusten kosteusteknisestä toimivuudesta annetun asetuksen noudattamisesta, Virpi Sandström, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

Onnistumisen edellytykset kestävän rakentamisen asennuksissa, Olli Teriö, Oulun kaupunki

Kiinteistönhoidon laatutarkastus osana hyvien sisäolosuhteiden varmistusta, Pasi Pipatti, Senaatti-kiinteistöt

Rakennuksen kosteusongelmien ennaltaehkäisy käyttöönottovaiheen hyvällä ohjauksella, Heli Hakamäki, Sweco Asiantuntijapalvelut Oy

SISÄILMAONGELMIEN YLEISYYS JA RISKIKÄSITYKSET

Suomen julkisen ja yksityisen rakennuskannan sisäilman laatu, nykytilanne ja kehitys (SisäNyt-selvitys), Anne Hyvärinen, THL

Sisäilmaongelmat kuntien rakennuskannassa ja ongelmien hallinnan prosessit, Jussi Niemi, Suomen Kuntaliitto

SataKunta-hankkeen tuloksia - Astma ja astmaoireet yleistyvät lapsilla sisäilmaongelmaisissa päiväkodeissa ja kouluissa, Tuula Putus, Turun yliopisto

Sisäilmaan liittyvät riskikäsitykset, Juha Pekkanen, Helsingin Yliopisto ja THL

ILMANVAIHTO JA PAINESUHTEET

Syrjäytysilmanvaihdon ilmavirran laskenta dynaamisissa olosuhteissa, Natalia Lastovets, Aalto-yliopisto

Rakennusten paine-erojen mittausohje, Lari Eskola, A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Rakennusten sisä- ja ulkoilman välisen staattisen paine-eron tavoitetaso, Marko Björkroth, A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Ilmanvaihdon eri käyttötapojen vaikutus sisäilman laatuun palvelurakennuksissa, Toni Lammi, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

Tarpeenmukaisen ilmanvaihdon käytännön haasteita kenttätyön näkökulmasta, Antti Alanko, Are Oy

KOETTU SISÄILMAN LAATU JA OIREET

Äänen fysiologiset, psykologiset ja työtehoon liittyvät vaikutukset, Valtteri Hongisto, Turun ammattikorkeakoulu Osakeyhtiö

SataKunta-hankkeen päiväkodit - Koettu sisäilman laatu, oireet, sairaudet ja stressi päiväkotien henkilökunnalla, Tuula Putus, Turun yliopisto

Koettu sisäilman laatu ja psykososiaalinen työympäristö toimistoissa, kouluissa ja terveydenhuollossa, Katja Tähtinen, Työterveyslaitos

LATTIOIDEN JA PERUSTUSTEN TOIMIVUUS

Voiko pelkällä kosteudenhallinnalla ehkäistä betonilattioiden ongelmat?, Jommi Suonketo, Tampereen yliopisto, rakennustekniikka

Maanvastaisten alapohjarakenteiden radontekninen toiminta rakenneratkaisujen muuttuessa, Ari-Veikko Kettunen, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

Valesokkeli oikeudessa, Tiina Koskinen-Tammi, Asianajotoimisto Alfa Oy

TOIMIVAN JA TERVEELLISEN ASUNTOILMANVAIHDON RATKAISUT JA KEHITYSTARPEET

FINVACin järjestämän Toimivan ja terveellisen asuntoilmanvaihdon ratkaisut ja kehitystarpeet -session esityksiin pääset tutustumaan FINVACin sivuilta.

19.3.2018

Sisäilmastoseminaari, Messukeskus Siipi, Helsinki 14.3.2019

Sisäilmastoseminaari (järjestyksessään 34.) järjestettiin tänä vuonna Messukeskuksen Siivessä, Helsingissä. Seminaari tarjosi jälleen mielenkiintoisia, ajankohtaisia suullisia esityksiä ja posteriesityksiä, monipuolisen sisäilma-aiheisen näyttelyn ja mahdollisuuden vaihtaa kuulumisia alan ammattilaisten kanssa ja verkostoitua. Päivän ohjelman näet TÄSTÄ.

Seminaariin osallistui tänä vuonna yli 1 300 osallistujaa.

SISÄILMASTOSEMINAARI 2019 -julkaisun voi ladata pdf-muodossa  tästä linkistä.

SISÄILMASTOSEMINAARI 2019 julkaisun voi lukea näköislehtenä issuu-palvelussa.

Seminaarin tunnelmia pääset katsomaan kuvagalleriasta.

Palautelomakkeella voit antaa meille palautetta tämän vuoden seminaarista - kiitos palautteestasi!

AVAUS

Toimintamalli kohti terveempiä ja toimivampia tiloja, Marika Paavilainen, Valtioneuvoston kanslia

Kansallinen sisäilma ja terveys -ohjelma 2018-2028, Jussi Lampi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Sisäilma-asiat Suomessa 2018 ja tulevaisuuden näkymät, Anne Korpi, Senaatti-kiinteistöt

Avaus-session videon voit katsoa kokonaisuudessaan TÄSTÄ.

ILMANVAIHTO, PAINESUHTEET JA LÄMPÖOLOT

Lämmönlähteiden ja ilmajäähdytyksen yhteisvaikutus huonetilan ilman nopeuteen ja vetoriskiin sekoittuneessa tilanteessa, Sami Lestinen, Aalto-yliopisto

Painesuhteiden hallinta ilmatiiviydeltään parannetuissa rakennuksissa, Ella Lahtinen, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

Paine-eron mittaus- ja säätöohje, Marko Björkroth, A-Insinöörit Suunnittelu Oy

Ilmanvaihdon käyttötapojen ja käyttötasojen vaikutus sisäilmaan koulurakennuksissa, Antti Alanko, Are Oy

llmanvaihdon toiminta ja käyntiajat - kuntien sisäilmaverkoston yleisohje, Marianna Tuomainen, Helsingin kaupunki

TOIMINTAMALLIT JA TYÖTURVALLISUUS

Elinkaarilaskenta tukena päätöksenteossa, Paavo Kero, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy

Tietomallien hyödyntäminen sisäolosuhteiden hallinnassa, Esa Halmetoja, Senaatti-kiinteistöt

Sisäilman radon osana säteilylainsäädännön uudistusta, Olli Holmgren, Säteilyturvakeskus STUK

Asbestipurkutyön turvallisuuden kehittäminen, Pertti Pasanen, Itä-Suomen yliopisto

AJANKOHTAISET HANKKEET

SATAKUNTA-hanke - valtakunnallinen interventiotutkimus, Tuula Putus, Turun yliopisto

Ratkaistaan yhdessä! -hanke (2018-2020): keinoja oppimisympäristöjen sisäilmasta oireilevien lasten ja heidän perheidensä tukemiseen, Kiti Haukilahti, Hengitysliitto ry

Kansallinen sisäilma ja terveys -ohjelma 2018-2028 - yhteenveto palautteesta, Anniina Salmela, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Rakennusteknisen kunnon arvioijien koulutusten ja pätevyyksien kehittäminen, Marita Mäkinen, FISE Oy

KOKEMUKSIA KÄYTÄNNÖN RATKAISUISTA

Kokemuksia betonirakenteiden päällystämisen ohjeiden soveltamisesta ja tarkennusehdotuksista, Sami Niemi, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

Mittauksia ja havaintoja sisäilmakorjausten jälkiseurannasta, Katariina Laine, Vahanen Rakennusfysiikka Oy

Kokemuksia ilmakiertoisen kuivatusjärjestelmän käytännön kuivatustuloksista, Esa Tommola, SfaDrying Oy

HIUKKASPITOISUUS JA SIIVOUS

Laboratoriomittauksia mineraalikuitujen irtoamisesta sisäkatosta, Jyrki Kilpikari, Saint-Gobain Finland Oy / Ecpohon

INSTA:800-standardin mukaisen laadunarvioinnin vaikutukset siivouspalvelun laatuun ja tulosten luotettavaan vertailuun, Satu Lahtinen, Ramboll Finland Oy

Siivouskemikaalien ja -menetelmien vaikutukset sisäympäristön mikrobistoon ja sisäilman laatuun, Tuomas Alapieti, Aalto-yliopisto

RAKENNUSMIKROBIOLOGINEN TUTKIMUS

Application of microbial community sequencing in moisture damage research - an update, Martin Täubel, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Viemärivesivaurion toteaminen rakennusmateriaali- ja pintanäytteistä qPCR-menetelmällä, Hanna Hirvonen, Mikrobioni Oy

Eri menetelmien ja näytetyyppien testaaminen vaurio- ja vertailurakennusten erottamiseksi, Kaisa Jalkanen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

MALDI-TOF-massaspektrometria mikrobitunnistuksessa: oikotei paermpaan asumisterveysdiagnostiikkaan?, Anna-Mari Pessi, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö / Aerobiologia

Keuhkokudoksesta eristetyn RNA:n toksikologinen transkriptomi sisäilmasta kerättyjen hiukkasten terveysvaikutusten tutkimuksessa, Kati Huttunen, Itä-Suomen yliopisto

Kosteusvaurioindikoivan lajiston esiintyminen ulkoilmavertailunäytteissä ja sen huomioon ottaminen sisäilmasta otettujen mikrobinäytteiden tulosten tulkinnassa, Kirsi Mäkiranta, Aerobiologinen yksikkö, Biodiversiteettiyksikkö, Turun yliopisto

SISÄILMAN LAATU JA TERVEYS

Altistumisolosuhdeluokkien yhteys työympäristössä koettuihin haittoihin, oireisiin, ryhmätason terveystietoihin ja psykososiaaliseen työympäristöön, Katja Tähtinen, Työterveyslaitos

Sisäilmaan liitetty oireilu ja lääkärissäkäynnit SuomessaJuha Pekkanen, Helsingin yliopisto

Koulurakennusten sisäilmaongelmat rehtoreiden arvioimina ja niiden yhteys opettajien äänihäiriöihin, Hanna Vertanen-Greis, Turun yliopisto

Viljelijäväestön altistuminen, oireet ja henkitystiesairaudet, Eetu Suominen, Turun yliopisto

Tieliikennemelun taajuusjakauman vaikutus unen laatuun, Valtteri Hongisto, Turun ammattikorkeakoulu

SISÄILMAN KEMIALLISET ALTISTEET

Muovipäällysteisten lattioiden vaurioituminen kosteuden vaikutuksesta, Virpi Leivo, Tampereen yliopisto

TXIB-yhdisteen esiintyminen sisäilmassa 2010-luvulla ja ilmanvaihtojärjestelmän merkitys pitoisuuden hallinnassa, Helena Järnström, Eurofins Expert Services Oy

Uuden hirsirakennuksen sisäilman VOC-pitoisuudet - seurantatutkimus, Olavi Vaittinen, Inspector Sec Oy

Sairaalaympäristön kemiallisista yhdisteistä - tapaustutkimus, Leif Wirtanen, Ramboll Finland Oy

Kloorianisolien määrittämienn sisäilmasta, Jani Mäkelä, Mikrobioni Oy

Huom.! Edellä ovat julkaisuluvan saaneet esitykset.

15.3.2018

Sisäilmastoseminaaria on jo pitkään toivottu muutettavan kaksipäiväiseksi, koska yhden päivän aikana ei vaan ehdi kaikkea; kuunnella mielenkiintoisia esityksiä, tutustua näyttelyyn ja postereihin sekä ennen kaikkea verkostoitua ja vaihtaa kuulumisia muiden alan ammattilaisten kanssa. Tänä vuonna ”Seminaaritanssit” järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa Hotelli Vantaan Tulisuudelma ravintolassa. Sisäilmapajoista tutut ”pajatanssit” halutaan monistaa myös sisäilmastoseminaarin yhteyteen ja tästä olisi tarkoitus tehdä traditio. Sisäilma-asioiden kanssa painiskelevat tarvitsevat myös vapaamman tilaisuuden ajatusten vaihtoon ja uusien ihmisten tapaamisiin. Yhteistyötä tarvitaan monella tasolla ja välillä täytyy myös ottaa ilo irti, jotta jaksaa taas ahertaa.

Valitettavasti seminaarikirjan painossa oli ongelmia. Paino ei informoinut järjestäjiä, että kirja jouduttiin painaa uudelleen ja näin ollen tulisi viivästymään. Neuvottelemma parhaillaan painon kanssa, miten kirjojen kanssa toimitaan. Tämän vuoksi olemme julkaisseet materiaalin sähköisesti ja toivomme, että useimmille seminaarivieraille riittää. Tiedotamme kirjojen kohtalosta heti, kun asiaan saadaan päätös.

SISÄILMASTOSEMINAARI 2018 julkaisun voi ladata pdf-muodossa  tästä linkistä.

SISÄILMASTOSEMINAARI 2018 julkaisun voi lukea  näköislehtenä issuu-palvelussa.

Terveet Tilat 2028 työpaja

Sisäilmayhdistys yhdessä Terveet Tilat 2028 toimenpideohjelman kanssa järjesti sisäilmastoseminaarin jälkeiselle päivälle työpajan, jossa aamupäivällä kuultiin viimeistellystä toimenpideohjelmasta ja iltapäivällä jakaannuttiin pienempiin ryhmiin pohtimaan toimenpideohjelman kautta, millä keinoin ja missä konkreettisissa asioissa kukin tahollaan voi olla mukana tekemässä terveellisiä tiloja. Tehtävää on paljon ja toimiin on ryhdyttävä heti.