Sisäilmastoluokitus

Luokituksen kehitys

Ensimmäinen Sisäilmastoluokitus ilmestyi vuonna 1995 nimellä Sisäilmaston, rakennustöiden ja pintamateriaalien luokitus. Vuonna 2001 se korvattiin Sisäilmastoluokitus 2000:lla, jonka jälkeen Sisäilmastoluokitus 2008 ilmestyi joulukuussa 2008. Sisäilmastoluokitus 2018 julkistettiin 14.5.2018. Se on saatavilla RT-kortistosta. Sisäilmayhdistys julkaisee uusimman sisäilmastoluokituksen myös omana julkaisunaan. Ilmoituspaikoista julkaisussa voi kysyä Aila Laine-Sarkkiselta.

Sisäilmastoluokitus on laajasti käytössä rakennus- ja taloteknisen suunnittelun ja urakoinnin sekä rakennustarviketeollisuuden apuna, kun tavoitteena on rakentaa entistä terveellisempiä ja viihtyisämpiä rakennuksia. Käytännöstä saadut kokemukset, määräysten ja standardien muutokset sekä tutkimuksista saadut uudet tiedot loivat tarpeen Sisäilmastoluokituksen päivittämiseen.

Sisäilmastoluokituksen päivitys ajoittui mm. ympäristöministeriön uusien sisäilmasto- ja ilmanvaihtoasetusten kanssa sopivasti, koska luokituksen on tarkoitus täydentää vuonna 2018 voimaan astuvia asetuksia.

Sisäilmastoluokitus on otettu rakennusalalla laajasti käyttöön, ja siitä on paljon käyttökokemuksia. Se toimii ohjenuorana lähes kaikessa toimitilarakentamisessa. Siihen perustuviin rakennusmateriaalien ja ilmanvaihtotuotteiden M1-luokkiin on hyväksytty jo noin 4 500 tuotetta. Sisäilmastoluokituksen avulla rakennushankkeen osapuolet ovat pystyneet sopimaan hyvän sisäilmaston tavoitteista ja varmistamaan niiden toteutumisen valmiissa rakennuksessa.

Sisäilmastoluokituksen käyttö

Sisäilmastoluokitus 2018 on tarkoitettu rakennus- ja taloteknisen suunnittelun ja urakoinnin sekä rakennustarviketeollisuuden avuksi, kun tavoitteena on rakentaa entistä terveellisempiä ja viihtyisämpiä rakennuksia. Luokitusta voidaan käyttää uudisrakentamisen lisäksi soveltuvin osin myös korjausrakentamisessa.

Luokitus antaa sisäilmaston tavoite- ja suunnitteluarvot. Se tukee rakennuttajien, suunnittelijoiden, laitevalmistajien, urakoitsijoiden ja käyttöhenkilöstön työtä. Luokitusasiakirjaan voidaan viitata rakennusselostuksessa ja LVI-selostuksessa. Luokitus täydentää Suomen rakentamismääräyksiä, rakennustöiden yleisiä laatuvaatimuksia, rakennusselostusohjetta, LVI-selostusohjetta, urakkarajaliitteen, RT- ja LVI-ohjekortteja sekä muita rakentamiseen liittyviä asiakirjoja. Luokitus ei kumoa viranomaissäännöksiä ja niistä julkaistuja tulkintoja.

Sisäilmastotavoitteiden asettaminen

Sisäilmastoluokituksen tavoitteet, vaatimukset ja ohjeet otetaan huomioon rakennushankkeen jokaisessa vaiheessa. Rakennuttaja valitsee sisäilmaston tavoitearvot yhteistyössä suunnittelijoiden kanssa. Tavoitearvot valitaan luvussa Sisäilmaston tavoitearvot mainittuja arvoja hankekohtaisesti soveltaen joko valitsemalla kaikki valitun luokan mukaiset arvot, valitsemalla eri luokista tarpeen mukaiset arvot tai asettamalla halutuille ominaisuuksille erikseen harkitut arvot. Tavoitellun lopputuloksen saavuttamiseksi tulee rakennuttajan ohjata suunnittelua kirjaamalla sisäilmastotavoitteet selkeästi (esim. sisäilmastoluokituksen avulla) kaikkien suunnittelijoiden tiedoksi. Kunkin suunnittelijan tulee osaltaan huolehtia siitä, että valitut sisäilmastotavoitteet ja niiden perusteella tehdyt suunnitteluratkaisut esitetään asiakirjoissa: piirustuksissa, työselostuksissa, urakkarajaliitteessä ja työmaan laatusuunnitelmassa. Pääsuunnittelijan tulee huolehtia, että asiakirjojen ristiriidattomuus varmistetaan myös valittujen sisäilmaston suunnitteluratkaisujen osalta.

Lisätietoja uudesta Sisäilmastoluokituksesta

Tilaa Sisäilmastoluokitus 2018!

Voit tilata Sisäilmastoluokitus 2018:n Sisäilmayhdistyksen verkkokaupasta, josta voit tilata myös muita julkaisujamme. Tilauksen pääset tekemään TÄSTÄ.